محمد علی کشاورز - بیا تو بندر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش نگاه داشته شده، مانند چراغ سرپوشیده است . [امام صادق علیه السلام]
امروز: سه شنبه 103 مهر 17

 

پست امروز به مناسبت سالروز تولد هنرمند عزیز و دوست داشتنی سینما استاد محمد علی کشاورز اختصاص به ایشان دارد .

 

بازیگر سینما و تئاتر ایران است. او در اصفهان به دنیا آمد و فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک است. فعالیت هنری اش را با حضور در نمایش «ویولن ساز کره‌مونا» آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در نمایش هایی همچون «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «دایی وانیا»، «عاشق مترسک»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و شماری دیگر به بازیگری حرفه ای در تئاتر بدل شد. در سال ???? به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانه قمر خانم را به عهده گرفت.

کشاورز در سریال های تلویزیونی زیادی همچون دایی جان ناپلئون، هزاردستان، سربداران، سلطان و شبان، گرگ ها خاکستری رنگ اند، پدرسالار و... به نقش آفرینی پرداخته است. او برای نخستین بار در سال ???? با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تاکنون در ?? فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است.

از جمله کارهای اوست؛ رگبار، خشت و آینه، برزخی ها، کمال الملک، مردی که موش شد ، کفش های میرزانوروز ، مادر، جست وجو در جزیره، ناصرالدین شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون ، روز واقعه و کمیته مجازات. کشاورز برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد .

استاد کشاورز خود را اینگونه معرفی می‌کند، در سال 1309 در یک محله قدیمی اصفهان به دنیا آمدم. فعالیت هنری خودم را از سال 1327 آغاز کردم، ثمره ازدواج من تنها یک دختر است که سال‌ها در بلژیک زندگی می‌کند، درس نقاشی خوانده و در همان جا هم تدریس می‌کند. استاد، فعالیت سینمایی خود را در 24 سالگی آغاز کرد. فیلم «شب‌قوزی» به کارگردانی «فرخ غفاری» (در سال 1343) و پس از آن «زمزمه محبت» از فیلم‌های معروف او تا پیش از سال 1357 بود. از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌هایی چون آقای هالو، رگبار، صادق کُرده، خورشید در مرداب، قصه ماهان، وقتی آسمان بشکافد، شام آخر و... اشاره داشت. پس از انقلاب یعنی زمانی که 48 ساله بود، به بازی در فیلم‌های سینمایی ادامه داد و تا به امروز در بیش از 60 پروژه سینمایی به جز کارهای تلویزیونی بازی کرده است. اوج هنر او در سینما را باید در فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی در 59 سالگی دید، گرچه پیش از آن در فیلم‌هایی چون: کمال‌الملک، برزخی‌ها، کفش‌های میرزانوروز، گل سرخ و هامون بازی کرده بود... اما او در تلویزیون هم، نقش‌هایی ایفا کرد که همیشه در اذهان مردم ماند... دایی‌جان ناپلئون (در سال 1352) سلطان و شبان در سال 1362 به کارگردانی داریوش فرهنگ، سربداران در سال 1363 به کارگردانی محمدعلی نجفی و البته هزاردستان به کارگردانی مرحوم علی حاتمی بین سال‌های 1359 تا 1366 اوج هنرنمایی او در تلویزیون بود. اما در سال 74 او در سریالی بازی کرد که هیچ‌گاه از ذهن مردم خارج نخواهد شد. بازی در نقش پدر یک خانواده با نام «پدر سالار» که در زمان پخش آن، خیابان‌های شهرها خلوت می‌شد.

 

همگی امیدواریم که این هنرمند بزرگ و در عین حال مردمی ایران سالیان سال با سلامتی به زندگی ادامه داده و قدمهای بیشتری در راه اعتلای سینمای ایران بردارد .

نظرات فراموش نشود

 

 

 

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط آدمین در جمعه 88/2/11 و ساعت 12:48 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    شهر زیر زمینی و شگفت انگیز در جزیره کیش
    تصاویر جالب غروب خورشید در مریخ
    "توتان خامون" جوانترین و مشهورترین فرعون مصر
    درختی بی نظیر
    "طالع بینی اسم"
    4 ترفند کوچک در Yahoo Mail
    معروفترین مردان به همراه مادرانشان
    دیدنی های امروز
    صاویر 10 بانوی اول امریکا در 50 سال
    هنر تزئین سوسیس و کالباس
    به زودی در آسیا و اقیانوسیه: ورژن CDMA گوشی LG Cookie - نهم اردی
    یش بینی ABI Research در مورد تعداد مشترکین گوشی‌های تلفن همراه 2
    W7؛ گوشی ورزش دوستانه از موتورولا - 9 اردیبهشت 1388
    فروش کلی سه ماهه اول گوشی‌های تلفن همراه از مرز پیش بینی‌ها گذشت
    فال امروز 9 اردیبهشت
    [همه عناوین(454)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا